Vardagen är för de allra flesta människor väldigt stressig och ännu stressigare blir det om det finns barn med i bilden. Alla åldrar har naturligtvis sin charm, men både små barn och större barn kan kräva otroligt mycket tid, hjälp eller uppmärksamhet. Som förälder är det inte ovanligt att man känner sig mycket trött och orkeslös. Vardagen tuffar på som vanligt och man får sin sömn, men trots det är det svårt att hålla ögonen öppna ens efter lunchtid.

Stress kan snabbt göra att man mår dåligt, känner sig trött eller blir lättirriterad. Det kan vara svårt att få till en barnvakt eller göra en resa iväg med vänner om man har barn, vilket betyder att man kanske sällan får tid för sig själv. Att ha tid för sig själv är otroligt viktigt för välmåendet och gör också att man känner sig mer pigg och positiv. Det behöver naturligtvis inte alltid handla om en resa från landet, utan kan vara något så enkelt som att få ta ett bad i fred eller kunna använda upp sina gratis snurr på online kasino som man så länge längtat efter.

Hur ska man då gå tillväga för att få mer tid för sig själv? En av de viktigaste punkter är att faktiskt våga ta den tid man behöver och sätta gränser. Barn har en förmåga att tjata till sig de som de vill ha och ger verkligen inte upp i första taget, speciellt när det handlar om små barn som vill leka tillsammans med sina föräldrar.

Så går du tillväga:

  • Sätt gränser och håll dig till dessa. Var tydlig mot ditt barn och förklara att du inte vill leka just nu eller att du vill göra andra saker.
  • Be inte om lov! Be inte ditt barn om lov att få gå och ta ett bad. Säg att det är så! Detta funkar naturligtvis främst om barnet är större eller om det finns två föräldrar med i bilden, så att barnet inte lämnas ensamt.
  • Våga ta hjälp av vänner och bekanta. Att få barnvakt en gång i månaden kan göra otroligt mycket för psyket och gör även att man har möjlighet att samla energi för att orka med vardagens röra.
  • Träna! Det första man tänker på när man talar om egentid är kanske inte att bege sig iväg till ett svettigt gym, men sanningen är att många människor upplever att träningen förbättrar både psyke och fysik. Har du inte möjlighet att träna efter arbetet kanske du hinner på morgonen, eller vise versa.
  • Prioritera rätt! Du är minst lika viktig som alla andra familjemedlemmar.